Aby rozbudzać zainteresowanie historią i kulturą regionu nauczyciel musi poszerzać swoją wiedzę z tej dziedziny by w sposób profesjonalny i z ogromnym taktem pedagogicznym wprowadzić dzieci w świat niemal baśniowy, aby potem harmonijnie przenieść go do czasów współczesnych ukazując nie tylko budowle i pozostałe pamiątki przeszłości ale również ten czar który pozostał w komnatach zamku, urok rodzinnych wieczorów w prostej chłopskiej chacie oraz trud życia przy świecy, lampie naftowej, bez wody i centralnego ogrzewania. Edukacja regionalna- projekt edukacyjny „Moja mała ojczyzna”
Publiczne Przedszkole w Borownie
Opracowała: nauczycielka Iwona Warkiewicz
WSTĘP
Najmłodsze pokolenie winno być otwarte na inne kultury i przygotowanie do życia w dużej społeczności. Podstawą aktywności dzieci musi być poczucie przynależności do konkretnego miejsca, kultury i rodziny. Wiedza o regionie daje poczucie bycia u siebie – bycia sobą i wpływa korzystnie na aktywność dorosłego człowieka. Rozwój cywilizacji spowodował ogromny wzrost tempa życia. Z pomocą rodzicom pracującym i posiadającym małe dzieci przychodzi bardzo często przedszkole. To tam mały człowiek spędza większą część dnia. Doskonałym przewodnikiem dla nauczyciela do prowadzenia zajęć związanych z regionalną tradycją kulturową jest kalendarz uroczystości przedszkolnych, ludowe obrzędy, doroczne i rodzinne święta. Podstawowa forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym to zabawa, będąca doskonałą okazją do przekazywania wiedzy na temat rodzimej kultury, bogactwa gminy, regionu oraz zainteresowania folklorem. Myślą przewodnią mojego projektu edukacyjnego jest zapoznanie z bogactwem Gminy Mykanów i regionu częstochowskiego, ukazanie najważniejszych kręgów, w których funkcjonuje mały człowiek, a są nimi: rodzina, przedszkole, miejscowość, region, państwo. Jest ono kierowane do dzieci w wieku przedszkolnym, a w szczególności do dzieci 5,6-letnich. Treści projektu podzieliłam na kilka obszarów tematycznych:
q Mój dom q Moje przedszkole q Moja miejscowość q Moja gmina q Mój region q Mój kraj
Każdy z tych obszarów zawiera zagadnienia szczegółowe. Nauczyciel znając potencjał swoich wychowanków, dostosuje treści w nich zawarte do możliwości i cech psychofizycznych dzieci.
CELE DZIAŁAŃ EDUKACJII REGIONALNEJ
Celem nadrzędnym mojego projektu edukacyjnego jest wyrabianie u dzieci więzi z najbliższym środowiskiem – ich „Małą Ojczyzną”, przez poznawanie bogactwa miejsc, w których żyją i pielęgnowanie zwyczajów i obrzędów oraz poznawanie kultury materialnej.
Cele szczegółowe to: - poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu, - rozwój wartości rodzinnych w powiązaniu z wartościami wspólnoty lokalnej, - rozwój postaw patriotycznych związanych z kulturą regionalną i lokalną, - zapoznanie z cechami charakteryzującymi gminę Mykanów oraz cały region częstochowski, - poznanie władz gminy, - wyrabianie współodpowiedzialności za najbliższe otoczenie, - wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody, - wyrabianie szacunku do języka i symboli narodowych, - wyrabianie umiejętności wypowiadania się za pomocą środków plastycznych, muzycznych i technicznych.
TREŚCI EDUKACYJNE
I. MÓJ DOM RODZINA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
- struktura rodziny, więzi pokoleniowe, pamiątki rodzinne, dzieje rodziny, praca rodziców, - tradycje rodziny związane z rokiem liturgicznym i przyrodniczym, doroczne zwyczaje i obrzędy rodzinne, - dom jako miejsce zamieszkania, - moje miejsce w rodzinie.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - rozumie pojęcia – rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki, - wie, jaką pracę wykonują rodzice, potrafi o niej opowiedzieć, - umie nazwać imieniem i nazwiskiem członków najbliższej rodziny, - zna ważne tradycje, ich miejsce w życiu rodziny, dostrzega potrzebę podtrzymywania tradycji, - jest tolerancyjny wobec innych wierzeń, kultur i obrzędów, - umie pomóc w drobnych pracach domowych i przydomoych.
PODSUMOWANIE
- rysowanie drzewa genealogicznego rodziny, - album rodzinny.
II. MOJE Przedszkole
DZIEJE PRZEDSZKOLA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - poznanie dziejów przedszkola, - wykorzystanie kronik przedszkolnych, zdjęć, wspomnień osób pracujących najdłużej w przedszkolu, - spotkania z emerytami – byłymi pracownikami przedszkola.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna historię przedszkola, - rozumie pojęcie upływającego czasu,
PODSUMOWANIE
- udział w „Wieczorku wspomnień”, zorganizowanym na terenie przedszkola,
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - rozmowa z dyrektorem placówki, - odwiedziny w miejscach pracy pozostałych pracowników przedszkola (rozmowy), - poznanie rozkładu pomieszczeń w przedszkolu.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna osoby pracujące w przedszkolu i wie jaką pracę wykonują, - zna rozkład pomieszczeń w przedszkolu, - wie, że zawsze może zwrócić się o pomoc do każdej pracującej w przedszkolu osoby.
PODSUMOWANIE
- wykonanie portretów osób pracujących w przedszkolu.
JA I MOJA GRUPA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - urodziny grupy- zabawy mające na celu poznanie dzieci i nauczycieli, - wspólne zaprojektowanie ściany z imionami.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- zna imiona dzieci uczęszczających z nim do grupy, zna imiona nauczycieli, - rozumie, że należy być tolerancyjnym wobec innych,
PODSUMOWANIE - wykonanie projektu ściany z imionami.
ŚWIĘTA W NASZYM PRZEDSZKOLU – NASZE TRADYCJE
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - wróżby andrzejkowe, - tradycje Świąt Bożego Narodzenia, spotkanie z Mikołajem, - słuchanie i nauka kolęd i pastorałek, - spotkanie wigilijne w przedszkolu, - uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka, - bal karnawałowy w przedszkolu, - zapusty i tłusty czwartek, - zwyczaje i tradycje związane z pożegnaniem zimy- Marzanna, Gaik, - tradycje związane ze świętami wielkanocnymi, - poznanie różnych technik wykonania pisanek i kraszanek, - uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna niektóre zwyczaje i obrzędy doroczne, - zna niektóre kolędy, - zna tradycje i zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, - rozumie konieczność pamiętania o bliskich, - aktywnie uczestniczy w imprezach przedszkolnych.
PODSUMOWANIE - przygotowanie wspólnie z nauczycielami i rodzicami różnych uroczystości organizowanych na terenie przedszkola.
III. MOJA MIEJSCOWOŚĆ
HISTORIA MOJEJ MIEJSCOWOŚCI DZIAŁANIA EDUKACYJNE - poznanie legendy o Borownie: „Zjawa Dennhoffów”, - wycieczka do pałacu w Kruszynie, - poznanie zabytków Borowna, - spotkanie z paniami z zespołu ludowego: „Borowianki”, - spotkanie z twórczynią ludową i miejscową poetką- darcie pierza, - wizyta w bibliotece- wyszukanie książek, które dotyczą naszego regionu.
OSIĄGNIĘCIA DZIECI - zna historię Borowna, - wie, gdzie znajduje się słynny pomnik, - poznał ważniejsze osoby, które mieszkają w Borownie, - zna zwyczaj darcia pierza.
PODSUMOWANIE - aktywność plastyczna: „Tu mieszkam- tu jest moje przedszkole, - wystawa malarska: „Wrażenia z wycieczki do pałacu w Kruszynie”, - zorganizowanie kącika ludowego w szatni: „Wiejska chata”.
MOJA MIEJSCOWOŚĆ W GMINIE
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - zapoznanie dzieci z książką: „Przewodnik po gminie Mykanów”, - poznanie nazw innych miejscowości w gminie, - wizyta w Urzędzie Gminy, spotkanie z Wójtami,
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna nazwy niektórych miejscowości na terenie gminy Mykanów, - zna herb gminy, umie go pokolorować, stosując właściwe kolory, - zna lokalizację Urzędu Gminy- wie, co można tam załatwić, - zna nazwisko i osobę Wójta- wie, jakie wypełnia zadania.
PODSUMOWANIE - aktywność plastyczna: praca w zespołach- wykonanie herbu gminy, - mini konkurs wiedzy o gminie,
IV. MÓJ REGION
CZĘSTOCHOWA I JEJ ZABYTKI DZIAŁANIA EDUKACYJNE - wycieczka do Częstochowy, poznanie ważniejszych zabytków, - poznanie legendy dotyczącej miasta Częstochowy, - poznanie herbu Częstochowy, - nauka tańca częstochowskiego: „Michałek”, - poznanie stroju częstochowskiego.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna i potrafi wymienić niektóre zabytki Częstochowy, - zna legendę o Częstochowie, - umie pokolorować, używając właściwych barw herb Częstochowy, - wie jak wygląda regionalny strój częstochowski, - umie zatańczyć częstochowski taniec: „Michałek.
PODSUMOWANIE - aktywność plastyczna- kolorowanie herbu Częstochowy, - wystawa malarska: „Wrażenia z wycieczki do Częstochowy”.
V. POLSKA – MÓJ KRAJ OJCZYSTY
DZIAŁANIA EDUKACYJNE - praca z mapą Polski: granice Polski, zaznaczenie stolicy Polski, rzeki Wisły, Morze Bałtyckie, niektóre polskie regiony, - flaga, godło- wyjaśnienie pojęć, omówienie wyglądu oraz sytuacji i miejsc w jakich można je zobaczyć, - wysłuchanie hymnu narodowego: omówienie kanonu zachowań podczas słuchania i śpiewania, - poznanie legendy o Lechu i powstaniu państwa polskiego.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA - zna nazwę stolicy Polski, - wie jak nazywa się najdłuższa rzeka Polski, - zna niektóre polskie regiony, - zna polskie symbole narodowe, - potrafi opowiedzieć legendę o Lechu,
PODSUMOWANIE - aktywność plastyczna- kolorowanie godła, - aktywność plastyczna: praca w zespołach- wydzieranka flaga Polski. konkurs wiedzy pt: „Moja mała ojczyzna”.
Opracowała: Iwona Warkiewicz |